Bpost waarschuwt voor valse sms’en die circuleren in naam van het postbedrijf. Het bericht is kort: ‘uw pakket is onderweg, volg hier uw zending’, gevolgd door een link. Dit weekend stuurden meer dan 5700 aandachtige internetgebruikers dit bericht door naar verdacht@safeonweb.be.
Als je dit valse bericht van bpost kreeg, dan is je telefoonnummer allicht opgenomen in een lijst die circuleert op het internet en door cybercriminelen gebruikt wordt. Als cybercriminelen bij een datalek er in slagen de gegevens van gebruikers te stelen, dan verkopen ze die door aan andere criminelen. Afgelopen maand waarschuwden wij voor een dergelijk datalek bij Facebook waarbij de gegevens van meer dan 3 miljoen Belgen gestolen werden.
De kans bestaat dat je in de nabije toekomst nog meer smishing- en phishingberichten zal krijgen bv. in naam van andere koerierdiensten. Wees dus extra aandachtig!Heb je dit bericht gekregen? Klik niet op de link!
- Klik niet op de link in het bericht.
- Als je op de link klikt, wordt er gevraagd om een applicatie te downloaden. Doe dit in geen geval. Er wordt dan een virus op je toestel geïnstalleerd dat toegang kan krijgen tot je persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, bankkaartgegevens en je volledige contactenlijst.
- Stuur een screenshot van het bericht door naar verdacht@safeonweb.be. Wij laten de links in het bericht blokkeren.
- Verwijder het bericht.
Heb je de applicatie toch geïnstalleerd op je toestel? Verwijder het virus.
- Voer je wachtwoord niet in en log niet in op een account voordat je de volgende stappen hebt uitgevoerd.
- Schakel de vliegtuigstand in op uw smartphone.
- Zet je toestel terug naar fabrieksinstellingen. Het proces om dit te doen varieert afhankelijk van de fabrikant van het apparaat. Let op: als je geen back-ups hebt ingeschakeld, verlies je je gegevens.
- Herstel je gegevens met je back-up. Let op: de back-up moet gemaakt zijn voordat je de applicatie en het virus installeerde.
- Download manueel applicaties in de play store.
- Verander alle wachtwoorden van je accounts waar je toegang tot hebt met je smartphone
- Het kan zijn dat er in jouw naam een sms-bericht naar al je contacten is gestuurd. Verwittig hen zo snel mogelijk.
Hoe je beschermen tegen toekomstige oplichting zoals deze?
- Denk altijd 2 keer na voor je op een link in een bericht klikt. De kans is groot dat je in de nabije toekomst nog meer smishing- en phishingberichten zal krijgen in naam van andere koerierdiensten.
- Activeer een spamfilter op je toestel.
- Blokkeer verdachte zenders.
- Installeer alleen applicaties uit een standaardapplicatiestore (Google Play Store, App Store). Als je tijdens de installatie van een app een boodschap krijgt die de installatie verhindert of die waarschuwt voor de veiligheid, ga dan zeker niet verder.
- Voor Android-apparaten: zorg ervoor dat de Google Play Protect is ingeschakeld als je toestel dit ondersteunt.
Lees verder over phishing onder de afbeeldingen.
Trap niet in de val!
Leer valse berichten herkennen.
Doe nu de phishingtest en laat je nooit meer vangen!
Wat te doen?
- Klik niet op een link in een verdacht bericht en open de bijlages niet.
- Stuur het bericht niet door naar je contacten.
- Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
- Verdachte sms’jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.
Heb je op een verdachte link geklikt?
- Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
- Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
- Als je op een link heb geklikt die opent in een website waar je bankgegevens moet indienen, controleer dan eerst of dit de echte website van je bank is. Bij de minste twijfel voer je geen betaling uit.
Ben je opgelicht?
- Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
- Contacteer je bank en/of Cardstop op 070 344 344 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.
- Wil je fraude melden, dan kan je bij je bank terecht op een speciaal nummer: https://beschermjezelfonline.be/bank-contacteren-voor-hulp
bron: safeonweb.be